Suche

Persbericht #Sustainability
Deel persbericht

Bosch in België werkt verder aan klimaatneutraliteit

Nieuwe locatie BSH Home Appliances is toonbeeld van energieneutrale en inspirerende omgeving

  • Nieuwe werklocatie en flagshipstore voor BSH Home Appliances N.V. in energieneutraal gebouw
  • 2021: aandacht voor recycleerbaarheid producten en circulaire economie
  • Horizon 2030: reductie van 15 procent van de absolute CO₂-uitstoot over de gehele levenscyclus alsook bij het gebruik van de producten (scope 3) tegen 2030

Sinds 2020 is de Bosch Groep met zijn meer dan 400 vestigingen wereldwijd klimaatneutraal en dus ook de Bosch-vestigingen in België. BSH Home Appliances N.V. verhuisde zelfs naar een nieuw kantoor in een energieneutraal gebouw. In de andere vestigingen in België werden technische aanpassingen uitgevoerd aan verwarming, verlichting, ventilatie en productieprocessen. Ook de recycleerbaarheid van verpakkingen en producten krijgt de nodige aandacht. Tegen 2030 streeft Bosch ernaar de absolute CO2-uitstoot over de gehele levenscyclus en bij het gebruik van de producten met 15 procent te verminderen (scope 3).

BSH België: nieuwe werklocatie in energieneutraal gebouw

Helemaal in lijn met de duurzame visie van Bosch verhuisde BSH Home Appliances N.V. eind 2020 naar een nieuwe locatie, in de Gare Maritime op de site van Tour & Taxis in Brussel. Het nieuwe kantoor is een energieneutraal gebouw, geïnspireerd op de cradle-to-cradle-filosofie. De energie wordt ter plaatse hernieuwbaar opgewekt: warmte en koude door geothermie, elektriciteit door zonnepanelen. De gebouwschil is geoptimaliseerd om zo weinig mogelijk energie te verliezen en tegelijk zoveel mogelijk te profiteren van natuurlijk daglicht. Ventilatie, koeling en verlichting worden door de laatste state-of-the-art technische installaties voorzien.

Naast een inspirerende werkomgeving voor de medewerkers van BSH België wil de locatie ook een ontmoetingsplek zijn voor partners en eindgebruikers. Begin oktober 2021 vond de opening van de Bosch flagshipstore plaats en tegen eind van het jaar opent ook het nieuwe brand center, het belevingscentrum waar leveranciers en andere partners kennis kunnen maken met de nieuwste technologieën.

De Bosch flagshipstore wil een unieke merkbeleving bieden en consumenten inspireren. De focus ligt op het ontdekken, testen en aanraken van de toestellen (groot en klein huishoudelektro en accessoires). Er worden ook demo’s en culinaire workshops gegeven.

Recycleerbaarheid van producten en circulaire economie

Er wordt ook gekeken naar de recycleerbaarheid van de eigen producten en de verpakkingen.

Bij Bosch Power Tools krijgt plastic afval een nieuw leven en worden er duurzame verpakkingen van gemaakt. Sinds 2018 zijn meer dan een miljoen Bosch-gereedschapskoffers gemaakt van gerecycleerd plastic.

Daarnaast hecht Bosch ook veel belang aan duurzame economische modellen en circulariteit. Papillon, een samenwerkingsproject van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen en BSH Home Appliances, biedt aan gezinnen in energiearmoede, die vaak geen ofwel oude energieverslindende huishoudapparaten bezitten, de kans om energiezuinige toestellen te huren voor een klein maandelijks bedrag. In de huurprijs zijn ook de levering, installatie en de service inbegrepen.

WeWash speelt dan weer in op de trend van een duurzame deeleconomie en biedt een digitale en duurzame oplossing voor gemeenschappelijke wasruimtes in appartementsgebouwen of studentenwoningen zoals in Brussel en Antwerpen. Met WeWash wordt de wasruimte uitgerust met moderne, energie- en waterzuinige Bosch-toestellen. Met de gratis WeWash-app kunnen gebruikers eenvoudig de status van de machines checken, een reservering maken of de betaling afhandelen.

Duurzaamheid doorheen de volledige toeleveringsketen

Bosch kijkt verder dan de grenzen van het eigen bedrijf en wil tegen 2030 de CO₂-uitstoot over de gehele toeleveringsketen alsook bij het gebruik van eigen producten met 15 procent verminderen. De medewerking van partners en leveranciers is daarbij van cruciaal belang, met name bij de aankoop van goederen en diensten en het optimaliseren van de logistiek, zoals bijvoorbeeld het bundelen van transporten. Ook tijdens de gebruiksfase van een product kan de uitstoot verder verlaagd worden, bijvoorbeeld door energie-efficiënte apparaten. Bosch moedigt ook consumenten aan om te kiezen voor een duurzame levensstijl en mobiliteit, met name via campagnes zoals “Live sustainable #LikeABosch”.

Investeringen in energiezuinige productieprocessen en aanpassingen aan gebouwen

Het afgelopen jaar heeft Bosch in België ook geïnvesteerd in het energiezuiniger maken van de productieprocessen en gebouwen. In de ruitenwisserfabriek van Robert Bosch Produktie N.V. in Tienen werd een nieuwe energiebesparende extrusielijn in de rubberafdeling in gebruik genomen. Bij Robert Bosch N.V. en Bosch Rexroth N.V. in Anderlecht werden technische aanpassingen en innovatieve oplossingen doorgevoerd aan ventilatie, verwarming, koeling en verlichting.

De geconsolideerde omzet van Bosch in België bedroeg 648 miljoen euro in 2020. Bosch blijft een belangrijke werkgever in België met ongeveer 1.440 medewerkers (situatie op 31 december 2020).

Video’s Live Sustainable #LikeABosch

https://www.youtube.com/watch?v=AkrMdhXaYPY

https://youtu.be/YfLiwpwEqtU

Meer informatie:

Papillon: https://www.bosch.be/nl/nieuws/duurzaamheid-likeabosch/

WeWash: https://www.bosch-press.be/pressportal/be/nl/press-release-24576.html

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,400 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 402.600 medewerkers (situatie op 31 december 2021). Het bedrijf genereerde in 2021 een omzet van 78,7 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Connected Mobility en Industry 4.0. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. Met zijn meer dan 400 vestigingen wereldwijd is de Bosch Groep sinds het eerste kwartaal van 2020 CO2-neutraal. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 76.100 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 128 locaties wereldwijd, inclusief ongeveer 38.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch Belgium

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?