Suche

Persbericht #Internet of Things
Deel persbericht

Connect-o-Meter: Belgen staan open voor nieuwste technologieën, maar gebruiken deze pas als nut bewezen is

Peiling van Bosch naar mate waarin Belgen reeds geconnecteerd zijn

  • Belg is eerder een Connect-o-Starter
  • Nieuwe technologieën pas aanvaard als nut bewezen is
  • Sensibilisering over nieuwe technologieën is nodig

Peter De Troch >

X

Belgen hebben interesse in nieuwe technologieën, maar zijn eerder terughoudend als het aankomt op het effectief gebruik ervan. Het opgeven van de privacy en het verlies van controle (niet meer alles zelf kunnen regelen) zijn de voornaamste belemmeringen om nieuwe technologische snufjes meteen te omarmen. Daarnaast is de gemiddelde Belg ook vrij pragmatisch: waar traditionele middelen hem praktischer lijken (zoals bijvoorbeeld een boodschappenlijstje op papier), dan kiest de Belg daarvoor. Dat blijkt uit een peiling van Bosch bij 1.000 Belgen boven 18 jaar.

De Belg is eerder een Connect-o-Starter

Mentaal is de Belg helemaal klaar voor de digitale (r)evolutie. 39 procent van de ondervraagden beweert ook helemaal te snappen hoe die nieuwe technologieën werken. Maar dat betekent niet dat de Belg de laatste snufjes meteen in huis haalt. Dat doet hij of zij pas als dat geconnecteerde apparaat zijn nut bewezen heeft. Toch is 13 procent van de Belgen een Superconnector: zij zijn al sterk geconnecteerd en willen alle nieuwe snufjes en gadgets uitproberen. De meeste Belgen (34 procent) zijn echter een Connect-o-Starter: zij vinden al die nieuwe technologieën leuk, maar halen ze niet meteen in huis. Zij willen eerst afwachten wat de meerwaarde is. 25 procent van de Belgen is dan weer een Connect-o-Afwachter. Deze Belgen zeggen niet meteen ‘neen’ tegen een gadget, maar zijn voor het gebruik ervan niet bereid hun privacy op te geven.

Belg is geconnecteerd als hij meerwaarde ziet

Uit de bevraging blijkt dat de Belgen eerder pragmatisch zijn. Ze vinden een app of gadget pas interessant als die ook echt een meerwaarde biedt. Zo vindt 51 procent van de Belgen een app die het energieverbruik vermindert een interessant hulpmiddel. Ook een traffic jam assistent (38 procent), die het autorijden tijdens files overneemt of een geconnecteerde wasmachine (37 procent), die zelf het wasprogramma instelt en automatisch wasmiddel toevoegt, weten de Belgen wel te waarderen. Een auto die zichzelf parkeert kan 13 procent van de Belgen overtuigen.

Nieuwe diensten als Uber (taxidienst via een app) of Payconiq (betalen via de smartphone) worden nog relatief weinig gebruikt. Slechts 6 procent van de ondervraagden, en dan vooral de jongere generatie (18-34 jaar), zou na een avondje stappen en het missen van de laatste trein of bus via Uber vervoer naar huis regelen; 39 procent zou een traditionele taxi bellen en 34 procent belt een vriend(in) om hem of haar te komen oppikken. Daarnaast betaalt de Belg het liefst cash of met de bankkaart, betalen via de Bancontact-app (6 procent) of met Payconic (1 procent) wordt amper toegepast.

En aan sommige gewoontes blijft de Belg hardnekkig vasthouden: 80 procent gaat met een handgeschreven lijstje naar de supermarkt en 57 procent zet ’s ochtends zelf zijn koffie (en niet vanop afstand met een app). Daarnaast print 54 procent nog steeds zijn tickets af voor hij of zij naar de luchthaven vertrekt.

De Connect-o-Meter: hoe geconnecteerd ben jij?

De Connect-o-Meter peilt naar de mate waarin de Belgen reeds geconnecteerd zijn en open staan om de nieuwste technologieën te gebruiken. Wil jij weten hoe geconnecteerd jij al bent? Doe de test hier en ontdek of je een Connect-o-Scepticus, Connect-o- Afwachter, Connect-o-Starter of een Superconnector bent.

Peiling uitgevoerd door iVox in opdracht van Bosch in januari 2018 bij 1.000 Belgen (50% mannen en 50% vrouwen) boven 18 jaar.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?