Suche

Persbericht #Internet of Things
Deel persbericht

#LikeABosch: Bosch lanceert IoT-imagocampagne

  • Bosch zet IoT-expertise in de verf met hiphop en humor
  • PR-strategie moet positie als IoT-wereldleider versterken
  • Head of Brand Management Boris Dolkhani: “Voor het Internet of Things leiden alle wegen naar Bosch”

Peter De Troch >

X

‘Like a Bosch’, zo luidt de nieuwe slagzin van de nieuwe wereldwijde imagocampagne die technologie- en dienstenbedrijf Bosch op 7 januari 2019 lanceerde tijdens CES, ’s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica. Met deze campagne wil Bosch benadrukken dat het bedrijf wereldleider is op het gebied van geconnecteerde producten en oplossingen. De campagne is gebaseerd op een hiphopvideoclip waarin de hoofdrolspeler bijzonder goed met het IoT overweg kan. Met de Like a Bosch-campagne betreedt Bosch nieuw terrein. De opvallende aanpak en toon vormen een nieuwe start voor het bedrijf dat in 1886 werd opgericht. Deze PR-stunt speelt in op de ‘like a boss’-video’s en -memes die viraal gingen op het internet en tientallen miljoenen keren bekeken werden. In die video’s voeren alledaagse mensen bizarre stunts uit of slagen ze er op het nippertje in te ontsnappen uit een hachelijke situatie. Door enkele letters te veranderen geeft Bosch met deze IoT-imagocampagne een nieuwe draai aan het populaire internetfenomeen. De protagonist van het filmpje is een jongeman die altijd alles op een rijtje heeft dankzij de geconnecteerde oplossingen van Bosch. Met zijn smartphone in de hand bestuurt hij cool en zelfverzekerd zijn auto, grasmaaier of koffiemachine. Hij heeft de touwtjes in handen ‘like a Bosch’.

Virale IoT-video

“We hebben een nieuwe, humoristische draai gegeven aan een wereldwijd internetfenomeen”, zegt Boris Dolkhani, hoofd Brand Management van Bosch. “Voor het Internet of Things leiden alle wegen naar Bosch. Die boodschap willen we met deze campagne verspreiden.” Het bedrijf wil met zijn IoT-video viraal gaan en de boodschap verspreiden via alle relevante communicatiekanalen om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast vertrouwt Bosch op zijn ruim 400.000 werknemers om de video’s te liken en te delen, en de campagne zo nog meer in de verf te zetten. Later dit jaar volgen twee nieuwe IoT-filmpjes, rond geconnecteerde mobiliteit en de geconnecteerde woning.

Een bedrijf met een missie

Bosch blijft zijn leiderspositie als IoT-bedrijf versterken en verkocht in 2017 38 miljoen geconnecteerde producten. Momenteel is 20 procent van de zowat 27.000 softwareontwikkelaars van Bosch exclusief met het IoT bezig. Bosch verwacht dat de wereldwijde IoT-markt jaarlijks met 35% zal groeien en schat dat het jaarlijkse volume tegen 2020 250 miljard dollar zal bedragen. Door die vooruitzichten heeft het bedrijf ambitieuze doelen. Zo wil Bosch dat al zijn elektronische apparaten tegen dan verbonden zijn met het internet. Bovendien wil het voor elk apparaat datagedreven diensten aanbieden waarbij artificiële intelligentie een belangrijke rol zal spelen.

Meer informatie over de Like a Bosch-campagne: iot.bosch.com

Video: https://www.youtube.com/watch?v=v2kV6pgJxuo

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?