Stuttgart, Duitsland – Industrie 4.0 wordt volwassen. Wat in 2011 op de Hannover Messe begon als een ‘baanbrekend Duits project’ wint nu wereldwijd steeds meer aan populariteit – mede dankzij het pionierswerk van Bosch. Het doel is dat geconnecteerde productie zichzelf automatisch optimaliseert, zodat het rendabel wordt om producten op maat te produceren in kleine batches, zelfs als het om slechts één stuk gaat. Bosch loodst sinds 2012 fabrieken – zowel zijn
eigen fabrieken als die van zijn klanten – systematisch naar dit nieuwe industriële tijdperk. En dat engagement werpt zijn vruchten af: de afgelopen tien jaar heeft het bedrijf meer dan vier miljard euro aan omzet gedraaid met Industrie 4.0. Alleen al in 2020 boekte Bosch een omzet van meer dan 700 miljoen euro met geconnecteerde productieoplossingen. “We zagen al vroeg het potentieel van Industrie 4.0 en zijn pioniers op dit gebied. Nu plukken we daarvan de vruchten”, aldus Rolf Najork, lid van de Raad van Bestuur bij Bosch en verantwoordelijk voor industriële technologie. Ook in de eigen fabrieken van Bosch loont het gebruik van Industrie 4.0. Bosch bundelt intelligente software voor productiecontrole, monitoring en logistieke planning in zijn eigen productieplatform. Dit maakt verbinding met een grotere database die taken zoals AI-analyses voor foutopsporing vereenvoudigt en verbetert. De uitrol van het nieuwe Bosch-platform voor productie en logistiek gaat eind 2021 van start. “We bieden onze circa 240 fabrieken een gestandaardiseerde 'Industrie 4.0-toolbox', die naar behoefte kan worden uitgebreid en ingezet”, zegt Najork. Volgens Bosch zal het hiermee in de komende vijf jaar bijna een miljard euro kunnen besparen, na een investering van ongeveer 400 miljoen euro. Op de digitale Hannover Messe (12-16 april 2021) zal Bosch de ontwikkeling van ‘Tien jaar Industrie 4.0’ in kaart brengen en de fabriek van de toekomst voorstellen: technologisch flexibel, slim geconnecteerd, ecologisch duurzaam – en economisch succesvol.