Suche

Persbericht #Energy and Building Technology
Deel persbericht

Bosch Tech Compass: 72 procent gelooft dat technologie de wereld beter maakt

Voor drie op de vier respondenten wereldwijd is technologie de sleutel om de klimaatverandering aan te pakken

  • Bosch-enquête: 83 procent denkt dat de technologische vooruitgang sterker gericht moet zijn op het oplossen van maatschappelijke problemen.
  • Bosch-CEO Stefan Hartung: “Mensen willen dat technologie de grote uitdagingen van onze tijd aanpakt en het dagelijks leven op vele vlakken makkelijker maakt.”
  • Westerse landen hebben hoge verwachtingen van groene technologieën; Azië van AI en 5G.
  • Beam me up, Scotty: meer dan een derde van de Duitsers hoopt dat teleportatie werkelijkheid wordt.

Stuttgart, Duitsland / Las Vegas, Verenigde Staten – Technologie maakt van de wereld een betere plek. Dat vinden drie op de vier respondenten (72 procent) van Bosch Tech Compass, een representatieve enquête die in vijf landen werd uitgevoerd en waarvan de resultaten tijdens CES in Las Vegas worden bekendgemaakt. De achtergrond: technologie zorgt voor snelle en ingrijpende veranderingen op veel terreinen en dringt steeds sneller door in steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. De enquête Bosch Tech Compass is bedoeld om een duidelijk beeld te krijgen van de impact van verschillende technologieën op de geglobaliseerde wereld en op de samenleving.

Technologische vooruitgang als sleutel tegen de klimaatverandering

Waarom pizza’s bakken in de oven als ze ook met de 3D-printer gemaakt kunnen worden? Dankzij technologie is vandaag bijna alles mogelijk. Wereldwijd zijn respondenten het er in elk geval over eens dat technologie sterker gericht moet zijn op de grote uitdagingen van onze tijd en minder op individuele behoeften (83 procent). Zo blijkt uit de enquête bijvoorbeeld dat meer dan drie op de vier respondenten wereldwijd technologische vooruitgang beschouwen als de sleutel tot het tegengaan van klimaatverandering. “De resultaten van de Bosch Tech Compass zijn duidelijk: mensen willen dat technologie de grote uitdagingen van onze tijd aanpakt en het dagelijks leven in tal van domeinen makkelijker maakt. Daarom werken we bij Bosch aan het ontwikkelen van technologische oplossingen die de mensen helpen: Technologie voor het leven.” Ondanks het wereldwijde vertrouwen in technologische vooruitgang zijn er wel degelijk verschillen tussen de respondenten wat betreft het doel waarvoor technologie wordt gebruikt. Respondenten in China (83 procent) en India (77 procent) hebben er veel vertrouwen in dat technologie vandaag in voldoende mate ingezet wordt om de grote problemen van onze tijd het hoofd te bieden; in de Verenigde Staten (47 procent), Groot-Brittannië (37 procent) en Duitsland (29 procent) is slechts een minderheid daarvan overtuigd.

Westerse landen verwachten veel van groene technologieën; Azië van AI

Ook bij de vraag welke technologieën een positieve impact op de maatschappij hebben, vallen grote regionale verschillen op. Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten verwachten veel van groene technologieën zoals geo-engineering, biotechnologie en waterstoftechnologie. China en India zijn er dan weer van overtuigd dat slimme en geconnecteerde technologieën, zoals AI en 5G, een positief effect op de maatschappij zullen hebben. Ongeveer een derde van alle respondenten in de Verenigde Staten en Europa zegt AI als de grootste technologische bedreiging te zien. “Die bezorgdheden wegnemen en het vertrouwen in digitale technologieën opbouwen, dat zal in de toekomst van doorslaggevend belang zijn en zal ook een impact hebben op het consumentengedrag”, zegt Hartung. Dat blijkt ook uit een ander resultaat van de enquête: vier op de vijf mensen wereldwijd geloven dat het succes van een bedrijf afhangt van de vraag of ze in de toekomst digitaal vertrouwen bij de klanten weten op te bouwen. Dat wordt volgens de respondenten immers steeds belangrijker: voor 43 procent speelt vertrouwen in de digitale wereld een grotere rol dan vertrouwen in de analoge wereld. “Om die reden heeft Bosch een ethische code uitgewerkt met richtlijnen voor de omgang met artificiële intelligentie. Zo hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het maatschappelijke debat”, zegt Hartung.

Rijden of teleporteren?

Verder blijkt uit de enquête dat mensen nog steeds dromen van teleportatie. Meer dan een halve eeuw nadat Star Trek voor het eerst op tv te zien was, leeft de fascinatie voor teleportatie nog steeds, en dan vooral in Duitsland. Op de vraag hoe mensen zich in de toekomst het liefst zouden verplaatsen – ongeacht de technische mogelijkheden – antwoordt meer dan een derde (39 procent) van de Duitsers: door teleportatie. In vergelijking met de respondenten in andere landen zijn ze dus heel experimenteel. In China geeft 34 procent van de respondenten hetzelfde antwoord. Ook in Groot-Brittannië (27 procent), de Verenigde Staten (20 procent) en India (10 procent) dromen mensen van teleportatie. Op de eerste plaats staat evenwel de veel alledaagsere, door mensen bestuurde auto (56 procent), gevolgd door het vliegtuig (40 procent) en de trein (32 procent).

Over de enquête:

Voor dit onderzoek werden in augustus 2021 mensen vanaf 18 jaar in vijf landen (China, Duitsland, India, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten) online bevraagd door de Gesellschaft für Innovative Marktforschung (GIM) in opdracht van Robert Bosch GmbH. In Duitsland en Groot-Brittannië namen 1000 mensen aan de enquête deel; in China, India en de Verenigde Staten waren er 2000 deelnemers. De steekproeven zijn representatief voor het land in kwestie met betrekking tot regio, geslacht en leeftijd (Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten: 18-69 jaar / China, India: 18-59 jaar).

Meer informatie:

www.bosch.com/techcompass

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?