Suche

Persbericht #History
Deel persbericht

90 jaar brandstoffilters van Bosch

bosch 90 jaar brandstoffilters

Het aanbod Bosch-brandstoffilters voor personenauto’s heeft een marktdekking van meer dan 95 percent van de Europese vloot

  • Al sinds 1930 beschermen de brandstoffilters van Bosch de injectiesystemen in motorvoertuigen
  • Sinds 1936 zorgt het gebruik van speciaal filterpapier voor langere onderhoudsintervallen
  • Bosch is het favoriete filtermerk van de automobilist
  • Vandaag zorgen de Bosch-filters zowel voor een vlotte werking van de motor als voor de gezondheid van de inzittenden

Peter De Troch >

X

Karlsruhe - Het is algemeen bekend dat onzuiverheden in de brandstof motorstoring kunnen veroorzaken. Bosch loste dit probleem in 1930 op met de lancering van de brandstoffilter. Brandstoffilters beschermen de componenten van de injectiesystemen van diesel- en later ook benzinemotoren tegen verontreining. De eerste Boschbrandstoffiter van 90 jaar geleden was vrij effectief, maar moest nog vaak gereinigd worden. Bosch zette daarom zijn onderzoek verder en bereikte enkele jaren later, in 1936, een nieuwe mijlpaal met het gebruik van een speciaal soort papier dat voor het eerst werd ingezet als filtermedium. Door de jaren heen is dit materiaal verder ontwikkeld en verbeterd, maar het wordt vandaag nog steeds gebruikt omwille van de hoge filtratie-efficiëntie.

Het verhaal gaat verder

Dankzij hun expertise op het gebied van injectiesystemen blijven de Bosch-onderzoekers zoeken naar oplossingen voor complexe problemen in verband met motortechnologie. Zo werden de voorbije jaren volgende innovaties gelanceerd:

  • 1998: common-rail-dieselfilter met geïntegreerde waterafscheiding
  • 2001: brandstoffilter voor integratie in de brandstoftank
  • 2009: common-rail-dieselfilter voor biodieselgebruik

Brandstoffilters reinigen de brandstof op betrouwbare wijze van deeltjes en water, en ondersteunen zo optimale motorprestaties. Hoogwaardige materialen, strenge processen en een strikte kwaliteitscontrole garanderen dat de filters ook voor de aftermarket aan dezelfde eisen voldoen als deze in eerste uitrusting.

Voorkeurmerk van de consument

Volgens een onderzoek van Kantar Media, uitgevoerd bij een representatieve steekproef van de Belgische en Nederlandse bevolking, staat Bosch bovenaan wat betreft de naamsbekendheid en aankoopintentie van automobilisten.

Compleet aanbod voor de mobiliteit van morgen

Ook hybride en elektrische voertuigen of auto’s met een brandstofcel hebben bescherming nodig. De aandrijving van deze voertuigen heeft zuivere brandstof, lucht, water of olie nodig om de goede werking van de accu’s en/of de motor te garanderen. Filters blijven daardoor onmisbaar, ook in de toekomst. Daarnaast zorgen interieurfilters voor gezonde lucht in het voertuig.

Met zijn volledige aanbod filters (olie-, lucht-, brandstof- en interieurfilters) en een martkdekking van 95 percent van alle voertuigen in de Benelux, bevestigt Bosch zijn positie als specialist in deze productcategorie.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?