Suche

Persbericht #Business/economy
Deel persbericht

IAA 2019: Bosch haalt voor 13 miljard euro aan bestellingen rond elektromobiliteit binnen

IAA 2019 electromobility

Mobiliteitsactiviteiten groeien opnieuw sneller dan de markt

  • CEO Volkmar Denner: “Bosch maakt mobiliteit klimaatvriendelijk en betaalbaar”
  • Bedrijfsresultaten: mobiliteitsactiviteiten houden stand in moeilijke omstandigheden
  • Cruciaal voor de mobiliteit van de toekomst: Bosch investeert ieder jaar ongeveer 3 miljard euro in software-expertise
  • Van verbrandingsmotoren tot brandstofcellen: Bosch blijft alle types aandrijflijnen verder verfijnen
  • Opstap naar geautomatiseerd rijden: vergunning voor bestuurderloos parkeren is binnen

Peter De Troch >

X

Stuttgart en Frankfurt, Duitsland – Als het gaat om elektromobiliteit is Bosch zijn tijd ver vooruit. Geen enkel ander bedrijf heeft zoveel expertise op dit gebied. En dit loont ook: sinds begin 2018 heeft Bosch voor zo’n 13 miljard euro aan bestellingen rond elektromobiliteit binnengehaald, waaronder projecten voor de productie van elektrische aandrijflijnen voor personenwagens en lichte vrachtwagens. Dankzij dit succesvolle orderboek en zijn grote innovatiekracht weet Bosch zich goed te handhaven in de moeilijke omstandigheden van vandaag. De bedrijfssector Mobility Solutions ontwikkelt zich opnieuw beter dan de wereldwijde autoproductie in 2019. Ondanks de duidelijke neerwaartse trend die de markt momenteel kent, zal het omzetcijfer van de bedrijfssector toch maar net onder het niveau van vorig jaar uitkomen. “De transformatie van mobiliteit is uitdagend, maar biedt ook kansen. En die willen we grijpen,” aldus Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch. Vanuit technologisch oogpunt bekijkt Bosch de mobiliteit van de toekomst met een open geest. Het bedrijf blijft zowel de conventionele aandrijflijnen verder verfijnen als de elektrificatie versnellen. Verder werkt het ook aan een meer geautomatiseerde, geconnecteerde en gepersonaliseerde mobiliteit. Eén van de sleutels hiervan ligt bij elektronica en software. In de mobiliteitsafdeling van het bedrijf werken op dit ogenblik zowat 14.000 softwareontwikkelaars en jaarlijks wordt ongeveer 3 miljard euro uitgegeven aan software-expertise. Bedoeling daarvan is mensen mobiel te houden op een milieuvriendelijke manier en ervoor te zorgen dat mobiliteit voor iedereen toegankelijk is. “Bosch maakt mobiliteit klimaatvriendelijk en betaalbaar,” aldus Denner.

Efficiënte aandrijflijnen: van verbrandingsmotoren tot brandstofcellen

Bosch speelt een voortrekkersrol als het op klimaatactie aankomt, en dit niet alleen door alle vestigingen wereldwijd vanaf volgend jaar CO2-neutraal te maken. “We zetten ons ook in om mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen die geen merkbare invloed hebben op de klimaatopwarming en de luchtkwaliteit,” voegt Denner toe. Elk jaar investeert het bedrijf zo’n 400 miljoen euro in emissievrije mobiliteit. Op het vlak van elektromobiliteit heeft Bosch een breder toepassingsgebied dan andere bedrijven – van fietsen tot vrachtwagens, en van milde 48 volt-hybridesystemen tot volledig elektrische aandrijflijnen. Bosch wil marktleider worden met zijn 48-voltaccu’s en heeft een langdurige samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Chinese bedrijf Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) voor de productie van accucellen. Begin dit jaar schatte Bosch de omzet voor elektrische mobiliteitscomponenten en -systemen voor personenauto’s en lichte vrachtwagens op 5 miljard euro tegen 2025. Intussen verwacht het bedrijf dat dit cijfer overschreden zal worden. “Ongeacht welke technologie in emissievrije mobiliteit voorziet, wij moeten ervoor zorgen dat de markt die aanvaardt. Dat zullen we alleen kunnen met betaalbare oplossingen. Als wij die niet aanbieden, zullen we de klimaatopwarming niet kunnen helpen tegenhouden,” aldus Denner. Op zijn weg om marktleider te worden op het vlak van elektromobiliteit,wil Bosch ook een massamarkt voor brandstofcellen tot stand brengen en zal die daarom ook produceren. De productie van deze nog steeds dure technologie zal dankzij schaalvoordelen kosteneffectiever worden. “Bosch maakt alternatieve aandrijflijnen betaalbaar,” zegt Denner.

Nieuwe technologie: minder fijnstof, minder remstof

In 2030 zal drie kwart van de nieuwe voertuigen nog steeds een conventionele motor onder de kap hebben, sommige met elektrische ondersteuning door een systeem op 48 volt of een plug-in hybride. Daarom maakt Bosch niet alleen de dieselmotor maar ook de benzinemotor efficiënter. De meest recent ontwikkelde uitvoering hiervan bevat motoraanpassingen en een moderne uitlaatgasbehandeling om de uitstoot van fijn stof uit benzinemotoren tot maar liefst 70 procent onder de Euro 6d-norm te brengen, zelfs in reële rijomstandigheden. Bosch wil ook de uitstoot van remstof tot een minimum beperken. Daarvoor werden nieuwigheden ontwikkeld zoals de iDisc, die slechts 10 procent van het remstof dat door een conventionele remschijf wordt geproduceerd genereert, en het regeneratieve remsysteem, dat remstof in elektrische wagens met meer dan 95 procent kan verminderen.

Mijlpaal: eerste niveau 4-systeem goedgekeurd

Bosch haalt ook uitstekende resultaten op het vlak van geautomatiseerd rijden. Rijhulpsystemen vormen hiervoor de basis. In dit domein zal Bosch dit jaar 12 procent groei en 2 miljard euro omzet boeken. Voor de volgende niveaus van geautomatiseerd rijden zal Bosch 4 miljard euro investeren tot 2022. Voor de markten in de Verenigde Staten en Azië ontwikkelt Bosch momenteel niveau 2-systemen waardoor bestuurders hun handen niet meer aan het stuur moeten houden op de snelweg. In Duitsland kregen Bosch en Daimler onlangs de allereerste goedkeuring ter wereld voor een niveau 4systeem – een automated valet parking (AVP) in de parkeergarage van het MercedesBenz Museum in Stuttgart. Deze service is hiermee het stadium van prototype ontgroeid. Tegen eind 2021 wordt verwacht dat nog een twaalftal andere parkeergarages uitgerust zullen zijn met AVP.

Mobiliteit op maat: pendeldiensten en rollend chassis

Door de transformatie in de mobiliteitssector komen nieuwe spelers op de markt. Bosch legt ook met die spelers zakelijke contacten. Zo werkt het bedrijf bijvoorbeeld samen met DiDi, Lyft en Uber – de drie grootste aanbieders van ritten die wereldwijd samen al meer dan 50 miljoen ritten per dag verzorgen. DiDi, de belangrijkste Chinese aanbieder van mobiliteitsdiensten, maakt gebruik van de cloud-gebaseerde accudiensten van Bosch om de levensduur van hun voertuigaccu’s te helpen verhogen.

In de toekomst zullen mobiliteitsleveranciers zoals deze alsmaar meer shuttles gebruiken om mobiliteit op maat en op aanvraag aan te bieden. Tegen 2025 wordt verwacht dat wereldwijd meer dan 2,5 miljoen shuttles rondrijden. Met zijn oplossingen voor elektrificatie, automatisering, connectiviteit en personalisering wil Bosch die dienstverleners helpen om hun ritten met een maximum aan comfort en veiligheid te kunnen aanbieden. Het onderstel van dergelijke shuttles zou een rollend chassis kunnen zijn – een rijklaar, modulair platform als flexibele basis voor uiteenlopende koetswerkontwerpen. Op dat gebied is Bosch begin dit jaar een alliantie aangegaan met chassis- en automobielspecialist Benteler. Automobil Pininfarina wordt de eerste klant die het rollend chassis voor zijn eigen voertuigen zal gebruiken en ook als reseller voor het chassis zal optreden.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?