Suche

Bosch-analyse rijhulpsystemen: België koploper op het gebied van noodremsystemen

  • Steeds meer auto’s standaard uitgerust met een of meerdere rijhulpsystemen. Parkeerhulp meest populaire systeem in Europa
  • Meer dan de helft van de in 2017 nieuw geregistreerde auto’s in België is uitgerust met een noodremsysteem

Of het nu gaat om automatische parkeerhulpsystemen, rijstrookassistentie of vermoeidheidsdetectie: wie vandaag een nieuwe auto koopt, maakt grote kans dat een van deze rijhulpsystemen standaarduitrusting is. De installatieratio van rijhulpsystemen blijft toenemen in Europa. Rijhulpsystemen zijn niet langer meer een exclusiviteit voor luxeauto’s, ook steeds meer middenklassemodellen zijn met een of meer rijhulpsystemen uitgerust. Dat blijkt uit een door Bosch uitgevoerde analyse in acht Europese landen van de installatie van rijhulpsystemen bij nieuw geregistreerde auto’s in 2017. Parkeerhulpsystemen (van parkeersensoren tot achteruitkijkcamera’s tot automatische parkeersystemen) blijven in België erg populair, met een installatiegraad van 60 procent. Ook noodremsystemen doen het in België erg goed.

EU wil noodremsystemen verplicht maken

Parkeerhulpsystemen staan op de eerste plaats in de lijst van meest voorkomende rijhulpsystemen. Daarna volgen de automatische noodremsystemen. Deze helpen een dreigend ongeval te voorkomen of de gevolgen ervan te verzachten.

De Europese Unie werkt momenteel aan een regelgeving die automatische noodremsystemen verplicht maakt. België geeft alvast het goede voorbeeld. In 2017 waren 54 procent van de nieuw geregistreerde auto’s uitgerust met een automatisch noodremsysteem. Hiermee is België koploper in de lijst van acht onderzochte landen. Ter vergelijking: in 2016 had 39 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een automatisch noodremsysteem.

Bosch-onderzoek op basis van statistieken van nieuw geregistreerde auto’s

In België werden in 2017 546.558 nieuwe voertuigen ingeschreven (cijfers Febiac). Op basis van gegevens van het markonderzoeksbureau JATO Dynamics analyseerde Bosch de aanwezigheid van rijhulpsystemen in nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België, Nederland en Rusland. Bosch onderzoekt deze gegevens al sinds 2013.

Tags: lane assist, noodremsysteem, Installatieratio's, parking

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?