Suche

Nieuw aanbod tweedelige remschijven van Bosch: sterker, lichter en sportiever

  • Nieuw aanbod tweedelige remschijven voor sportieve en veeleisende toepassingen
  • 28 nieuwe referenties vervolledigen de algemene catalogus
  • Remmen van Bosch: prestaties en veiligheid in alle omstandigheden

Remmen zijn zonder twijfel een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen op een voertuig. Door de constante toename in vermogen en gewicht van voertuigen, moeten ook de prestaties van de remsystemen voortdurend verbeteren. Dat is mede mogelijk door een strenge selectie van de basismaterialen. Bosch koos er enkele jaren geleden voor om een hoog koolstofgehalte in de remschijven te integreren waardoor de warmte zich over het volledige wrijvingsoppervlak van de schijf kan verspreiden en thermische schokken en andere verstoringen voorkomen worden. De remschijven kunnen tijdens intense remfases de hitte beter absorberen, waardoor het risico op verminderde werking verkleint. De remafstand komt niet in het gedrang en de levensduur van de remschijf is langer in vergelijking met klassieke remschijven.

Lichtere en sterkere remschijven voor sportief rijgedrag

Vandaag gaat Bosch nog een stap verder en verrijkt het zijn aanbod in de remcatalogus met 28 referenties van tweedelige remschijven. Deze werden speciaal ontwikkeld om aan de hoge eisen van sportvoertuigen of veeleisende automobilisten te voldoen. Hun doeltreffendheid is al een paar jaar te zien in het Formule 1-circuit. Het principe van de tweedelige remschijven is het loskoppelen van het vaste deel van het wrijvingsonderdeel om zo het risico op slingering en barsten te voorkomen.

Het wrijvingsonderdeel bestaat uit lamellair gietijzer versterkt met een hoog koolstofgehalte, wat de slijtvastheid verbetert. Het bevestigingsgedeelte (de kom) is van aluminium en is vastgeklonken op de schijf. Zo worden vervormingen, die trillingen en ongemak kunnen veroorzaken, beperkt.

Het gebruik van aluminium voor de kom van de remschijf vermindert het gewicht van de remschijf met ongeveer 20 procent en levert dus een brandstofbesparing op. Voor de assemblage worden dan weer roestvrijstalen klinknagels gebruikt zodat vervormingen van de schijf en de kom van elkaar gescheiden worden. Dat zorgt ook voor een goede overbrenging het remkoppel. Deze technologie voldoet aan de behoeften van high-end voertuigen en aan de vraag naar het verminderen van het brandstofverbruik. De nieuwe remschijven zijn al in serie opgenomen in het BMW-gamma.

Bosch-remmen: prestaties ten dienste van de veiligheid

Bosch-ingenieurs spelen al meer dan 90 jaar een voortrekkersrol in tal van innovatieve technische ontwikkelingen, uitvindingen en patenten met betrekking tot baanbrekende remsystemen die de veiligheid van auto’s voortdurend verbeteren. Naast de elektronische systemen verbeteren de Bosch- ontwikkelingen ook de veiligheid van andere remcomponenten. In 1983 verhoogde Bosch bijvoorbeeld succesvol de remprestaties van krachtige voertuigen door het smelten van hoogwaardige carbonremschijven. Talrijke innovaties hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de remklauw tussen 2001 en 2012. Bosch heeft ook nieuwe hoogwaardige universele remvloeistoffen geïntroduceerd die voor een snellere reactie van moderne remsystemen zorgen. Dankzij deze vloeistoffen kunnen remsystemen onder alle omstandigheden al hun kracht inzetten.

Bosch produceert elk jaar bijna 20 miljoen remschijven en dekt met meer dan 1500 referenties 98 procent van het Europese voertuigenpark.

Tags: Disques de frein, Bosch, Automotive Aftermarket

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?