Suche

Bosch en Daimler: San José wordt pilootstad voor geautomatiseerde on-demand ritoproepservice (ride- hailing)

  • Het testgebied bevindt zich op de San Carlos/Stevens Creek-corridor tussen het centrum en het westen van San José
  • De on-demand ride-hailing-app biedt een geautomatiseerde rijervaring aan een geselecteerde gebruikerscommunity

San José, gelegen aan de zuidelijke oever van de San Francisco Bay in Silicon Valley, is met meer dan één miljoen inwoners de derde grootste stad in Californië. Hier zullen vanaf de tweede helft van 2019 testen met de onlangs door Bosch en Daimler aangekondigde on-demand ride-hailing- service plaatsvinden, die de hoogste en zelfs volledig geautomatiseerde rijervaring (SAE-level 4/5) biedt. De drie partijen hebben een ‘memorandum of understanding’ ondertekend om deze activiteit verder uit te bouwen en te voltooien. Met behulp van geautomatiseerde voertuigen van de Mercedes-Benz S-klasse willen Bosch en Daimler deze dienst aanbieden aan een geselecteerde gebruikerscommunity in de San Carlos/Stevens Creek-corridor, tussen het centrum en het westen van San José. Met een verwachte bevolkingsgroei van 40 procent de komende twee decennia, wacht de metropool grote mobiliteitsuitdagingen. Bovendien wil San José zich voorbereiden op een toekomst waarbij de zelfrijdende auto in het straatbeeld aanwezig is.

“Dit pilootproject is een kans om te onderzoeken hoe autonome voertuigen ons kunnen helpen de transportbehoeften van de toekomst te beantwoorden”, zegt Sam Liccardo, burgemeester van San José. “We moedigen autonoom rijden al vele jaren aan. Dankzij dit pilootproject kunnen we waardevolle inzichten verkrijgen over de manier waarop volledig autonome voertuigen op de beste manier met de gebruikers van toekomstige mobiliteitsdiensten geconnecteerd kunnen worden ”, zegt Dr. Michael Hafner, Vice President Drive Technologies en Automated Driving bij Daimler AG. “We moeten de stedelijke mobiliteit herbekijken. Geautomatiseerd rijden zal ons helpen om het beeld van het toekomstig stadsverkeer te vervolledigen”, zegt Dr. Stephan Hönle, Senior Vice President van de divisie Automated Driving bij Robert Bosch GmbH.

De on-demand ride-hailing-service-app van Daimler Mobility Services zal aantonen hoe mobiliteitsdiensten zoals autodelen (car2go), ride-hailing (online taxisysteem zoals mytaxi) en multimodale platforms (moovel) op een slimme manier geconnecteerd kunnen worden. Het pilootproject zal inzicht verschaffen over de manier waarop sterk geautomatiseerde en volledig zelfrijdende voertuigen geïntegreerd kunnen worden in een multimodaal transportnetwerk. De bedoeling is een digitale ervaring te bieden, waarbij een geselecteerde gebruikerscommunity de mogelijkheid krijgt om een zelfrijdende auto te reserveren die, onder controle van een safety driver, hen op de afgesproken locatie ophaalt en automatisch naar de bestemming rijdt.

Geautomatiseerde voertuigen maken stedelijke mobiliteit aantrekkelijker

Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van volledig geautomatiseerd en onbemand rijden in steden (SAE level 4/5). Zo willen ze de verkeersstroom in steden en de veiligheid op de wegen verbeteren, en een belangrijke bouwsteen vormen voor de manier waarop het verkeer zal werken in de toekomst. De technologie zal onder andere de aantrekkingskracht van autodelen vergroten. Zonder de veiligheid op de weg in het gedrang te brengen, kunnen mensen hun tijd in het voertuig zo optimaal mogelijk benutten en worden er nieuwe mobiliteitsmogelijkheden gecreëerd voor mensen zonder rijbewijs.

Bosch- en Daimler-medewerkers delen dezelfde kantoorruimte

De Bosch- en Daimler-medewerkers die betrokken zijn bij het project werken samen in teams in twee regio’s: in Stuttgart in Duitsland en rond Sunnyvale in Silicon Valley tussen San José en San Francisco in de Verenigde Staten. Omdat zij dezelfde kantoorruimte delen, is er een snelle communicatie tussen de verschillende werkdisciplines en een korte besluitvorming. Tegelijkertijd hebben ze toegang tot de volledige knowhow van de collega’s in de moederbedrijven.

De medewerkers van beide bedrijven ontwikkelen gezamenlijk de concepten en algoritmen voor het volledig geautomatiseerde aandrijfsysteem. Daimler heeft als taak het aandrijfsysteem in de auto te integreren. Daartoe levert het bedrijf de nodige ontwikkelingsvoertuigen, testfaciliteiten en later ook de voertuigen voor het testwagenpark. Bosch is verantwoordelijk voor de onderdelen (sensoren, actuatoren en besturingseenheden) die nodig zijn tijdens de ontwikkeling. Voor testdoeleinden gebruiken de partners hun laboratoria, testinstallaties, en hun respectievelijke testlocaties in Duitsland. Bovendien heeft Mercedes-Benz sinds 2014 de goedkeuring om geautomatiseerde voertuigen in de Sunnyvale- California regio te testen. Bosch was ’s werelds eerste autoleverancier om begin 2013 geautomatiseerd rijden (SAE level 3) te testen op de openbare weg in Duitsland en de VS.

Tags: San José, Bosch, Daimler

Bosch op CES 2019:

  • PERSCONFERENTIE: In ballroom B, C, en D, Mandalay Bay Hotel, Las Vegas South Convention Center, verdieping 2, van 9u00 tot 9u45 lokale tijd op maandag 7 januari, 2019.
  • BOOTH: Dinsdag tot vrijdag, 8-11 januari 2019, in de Central Hall, booth #14020
  • VOLG de highlights van Bosch op CES 2019 via Twitter: #BoschCES

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland

Ben je nog steeds op zoek naar iets?