Suche

Persbericht #Automotive Aftermarket
Deel persbericht

Ambitieuze plannen voor AutoCrew en Bosch Car Service in 2023

Focus op EV, extra service en groei van het aantal leden

  • Doelstelling: 100 AutoCrew- en 175 Bosch Car Service-garages in België en het Groothertogdom Luxemburg tegen eind 2023
  • Focus op EV met opleidingen en nieuwe services
  • Concepten kunnen gratis Pechhulp aanbieden
  • Via KTS-diagnosetester toegang tot Remote Service Diagnostics

Brussel – Bosch Automotive Aftermarket zet dit jaar volop in op een verdere groei van zijn garageconcepten AutoCrew en Bosch Car Service. Er wordt daarbij extra aandacht besteed aan de elektrificatie van het wagenpark, met zowel technische als vakinhoudelijke opleidingen. Daarnaast kunnen de Bosch-concepten ook gratis Pechhulp aanbieden en kunnen zij via Remote Diagnostics Service vanop afstand samenwerken met de technische experts van de Bosch-helpdesk. Tegen eind dit jaar mikt Bosch op 100 AutoCrew- en175 Bosch Car Service-garages in België en het Groothertogdom Luxemburg, tegenover respectievelijk 83 en 154 leden nu.

“We hebben hoge ambities en richten ons vooral op acquisitie. We zien dat steeds meer vroegere merkgarages bij ons komen aankloppen. Met ons sterk trainingsaanbod en nieuwe diensten zoals Pechhulp, Secure Diagnostics Access (SDA) of Remote Diagnostics bieden wij onze concepten de nodige ondersteuning op hun weg naar een nieuwe mobiliteit,” zegt Alex Borstlap, Concept Adviseur BeNelux.

Eén jaar gratis Pechhulp bij onderhoud

Sinds maart 2023 kunnen AutoCrew- en Bosch Car Service garages hun klanten één jaar gratis Pechhulp aanbieden bij elk onderhoud van minimum 200 euro. De Pechhulp biedt dekking over heel Europa en geldt voor technische problemen, een lekke band, brandstofproblemen, lege batterij, verkeerd tanken of verloren/vergeten sleutels in een afgesloten auto. Als de pech zich voordoet binnen een straal van 100 kilometer van de garage, wordt de auto naar de AutoCrew of Bosch Car Service van de klant gesleept.

“De garages kiezen zelf of ze de Pechhulp aan de klanten aanbieden. Het is een mogelijkheid om extra service te bieden en de reacties zijn alvast positief. Sinds de lancering hebben al een 40-tal bedrijven ingetekend,” zegt Florien Vanderperren, Concept Marketing Manager BeNeLux. “En de interesse blijft groot. We krijgen wekelijks nieuwe aansluitingen binnen.”

De Pechhulp wordt aangeboden in samenwerking met Europ Assistance en is geldig voor 364 dagen.

“We komen uit het dealernetwerk waar pechhulp standaard aangeboden werd. We kregen van onze klanten de vraag of we ook via AutoCrew deze service konden aanbieden. We zijn blij dat dit mogelijk is en gratis Pechhulp kunnen blijven aanbieden,” zegt Wim Mertens, aftersales manager bij AutoCrew Leo Jacobs uit Merksplas.

Totaalpakket EV-trainingen

Bosch biedt naast technische trainingen ook vakinhoudelijke EV-trainingen aan. Deze leveren de nodige inzichten om een volwaardige EV-gesprekspartner te worden. De training wordt aangeboden aan elke persoon die binnen een garage in contact komt met de klant. Op die manier kunnen zij de klant helpen bij vragen over elektrische voertuigen en hen eventueel een keuze helpen maken tussen een hybride, plug-in, BEV of toch een verbrandingsmotor.

Het opleidingstraject bestaat uit drie verschillende trainingen. In de eerste training worden basisbegrippen, aandrijftechnieken en de belangrijkste zaken rondom fiscaliteit en belastingen uitgelegd. De tweede training bevat uitgebreide informatie over het laden, laadinfrastructuur, techniek, ondersteunende zaken, bedrijfswagens en veiligheid, terwijl in de derde sessie de nadruk wordt gelegd op de mobiliteit van de toekomst.

Michel Connoir, zaakvoerder van Bosch Car Service CBST in Gembloux heeft samen met zijn werkplaatschef de opleiding gevolgd. Ook de receptioniste zal binnenkort de opleiding volgen. “Als multi-merkengarage krijgen we nog niet veel EV’s op onderhoud, maar onze klanten praten er al vaak over, van het aantal laadpunten, de duur van het laden tot fiscaliteit. Ik vind dat je als garage niet alleen op technische vragen, maar ook op meer algemene vragen een correct antwoord moet kunnen geven. Dat is precies wat deze opleiding doet. Ik vond het bijzonder leerrijk en heb daarom onze receptioniste aangeraden om ook de opleiding te volgen.”

Met KTS nu ook toegang tot Remote Diagnostics Service

Voor AutoCrew- en Bosch Car Service-garages zijn de KTS-diagnosetester en de ESI[tronic]-software van Bosch onmisbare werkinstrumenten. Sinds maart 2023 hebben de Bosch-concepten met de KTS ook toegang tot de Remote Diagnostics Service van Bosch. Specifieke functies of programmaties die vaak enkel mogelijk zijn met een originele merktester kunnen voortaan op afstand door de technische experts van Bosch worden uitgevoerd. Er hoeft daarvoor geen afzonderlijke apparatuur worden aangeschaft. Met de KTS-diagnosemodule kan via het ESI[tronic]-diagnoseprogramma eenvoudig een Remote Diagnose-sessie worden geboekt, waarna de technische experts van de Bosch-helpdesk het probleem vanop afstand helpen oplossen.

Met de ESI[tronic]-software hebben AutoCrew en Bosch Car Service-garages ook toegang tot Secure Diagnostics Access (SDA), een door Bosch ontwikkelde oplossing waarmee monteurs toegang krijgen tot de beveiligde diagnosefuncties van voertuigen. Hierdoor kunnen zij ook recente (beveiligde) voertuigmodellen moeiteloos blijven servicen. Na FCA, Mercedes, VW-Groep en Ford is SDA nu ook beschikbaar voor Renault en Dacia.

Ook de diagnose- en technische informatie voor elektrische en hybride auto’s is standaard opgenomen in de ESI[tronic]-software en wordt ook continu uitgebreid. Zo werd in 2022 Tesla toegevoegd. Sinds de recentste update is het ook mogelijk om de State of Health (SOH) van een hoogspanningsbatterij te meten. Dit omvat het controleren en weergeven van foutcodes en meetwaarden in verband met de leeftijd van de batterij, evenals de feitelijke batterijspecifieke waarden, die in numerieke of grafische vorm worden weergegeven.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?