Persbericht #Bosch Groep
Deel persbericht

iDisc van Bosch-dochteronderneming vermindert uitstoot fijnstof in steden

Nieuwe remschijf Buderus Guss genereert tot 90 procent minder remstof

• Lid van de Raad van Bestuur Hoheisel: “iDisc is de remschijf 2.0. Het marktpotentieel is enorm.”
  • Remmen en banden zijn verantwoordelijk voor 32 procent van rijgerelateerde uitstoot van fijnstof
  • De carbide-coating van de iDisc vermindert de slijtage van de remmen en verhoogt de operationele veiligheid
  • iDisc gaat per november 2017 in productie voor een Europese fabrikant
  • De vraag naar remschijven bedroeg meer dan 330 miljoen stuks in 2016

Peter De Troch >

X

Stuttgart en Breidenbach, Duitsland – Beschermengelen hebben vele gezichten. Met zijn perfect ronde vorm, de grootte van een bord en de dikte van de duim, is de remschijf er een van. Lang voor ABS, ESP, airbags of andere rijhulpsystemen, maakten remschijven rijden veiliger en verkortten ze de remafstand aanzienlijk, waardoor ongevallen werden voorkomen. Vandaag is er nog een reden waarom remschijven in het centrum van de publieke aandacht staan: remstof. De meeste uitstoot van fijnstof door verkeer wordt veroorzaakt door slijtage van de weg, banden en remmen, in plaats van door brandstofverbranding. Volgens de staatsmilieumaatschappij van Baden-Württemberg zijn remmen en banden verantwoordelijk voor 32 procent van de rijgerelateerde uitstoot van fijnstof. Een aanzienlijke vermindering van de remstof is daarom essentieel voor de verbetering van de luchtkwaliteit, met name in steden. Daarom heeft het Bosch-dochterbedrijf Buderus Guss de iDisc ontwikkeld. In vergelijking met een conventionele remschijf genereert de iDisc tot 90 procent minder remstof. “Bosch werkt niet enkel onder de motorkap om de lucht schoon te houden,” zegt Dr. Dirk Hoheisel, die binnen de raad van bestuur van Bosch ook verantwoordelijk is voor Buderus Guss. “De iDisc is de remschijf 2.0. Het marktpotentieel is enorm.” De iDisc gaat per november 2017 in productie voor een Europese fabrikant.

iDisc zet de markt voor remschijven op zijn kop

Het unieke verkoopargument van de iDisc (“i” staat voor innovatie) is de carbide-coating die momenteel alleen beschikbaar is bij Buderus Guss. De technologie is gebaseerd op een conventionele gietijzeren remschijf. Elk jaar produceert de Bosch-dochter tot 20 miljoen van deze schijven op haar Duitse locaties in Breidenbach en Ludwigshütte. Om een conventionele schijf in een iDisc te transformeren, worden de wrijvingsringen mechanisch, thermisch en galvanisch behandeld voordat ze worden gecoat. Dit alles maakt deel uit van een proces dat Buderus Guss en Bosch-onderzoekers gedurende vele jaren hebben ontwikkeld. Qua prijs is de iDisc ongeveer drie keer duurder dan een normale gietijzeren remschijf en drie keer goedkoper dan een keramische remschijf. De prijs zal waarschijnlijk dalen naarmate het productievolume toeneemt. “De iDisc heeft alles in huis om de conventionele gietijzeren remschijf te vervangen en de nieuwe standaard te worden op de markt voor remschijven”, zegt Gerhard Pfeifer, managing director van Buderus Guss. “Gezien het voortdurende debat over fijnstofvervuiling in vele landen en grote steden over de hele wereld, staat niets een doorbraak in de weg” – vooral omdat remschijven in de komende decennia noodzakelijk blijven in auto’s en de productievolumes blijven stijgen. Voor auto’s alleen al bedroeg de vraag naar remschijven in 2016 wereldwijd meer dan 330 miljoen stuks.

Geen krassen, geen roest

De iDisc heeft nog heel wat ander positieve eigenschappen. Naast een drastische vermindering van remstof, zorgt de carbide-coating ook voor een grotere operationele veiligheid. De remprestaties zijn vergelijkbaar met die van een keramische rem, vooral als het gaat om prestatievermindering. Het is immers algemeen bekend dat de remkracht afneemt na herhaaldelijke remmanoeuvres. Net als een keramische remschijf is de iDisc in dit opzicht zeer stabiel en verliest hij weinig afremkracht. Ook de slijtage is aanzienlijk minder. Afhankelijk van de sterkte van de carbide-coating is de levensduur van de iDisc tweemaal zo groot als die van een normale remschijf. Krassen op de wrijvingsring zijn onmogelijk en ook corrosie is geen probleem. Dat is met name voor elektrische auto’s een groot voordeel. Omdat ze de remenergie recupereren, voeren elektrische auto’s minder druk op de remmen uit en hebben ze vaak last van roestvorming op de wrijvingsringen. Een tijdelijke lichte afname in het reactievermogen tijdens remmen komt bij de iDisc niet voor.

Nooit meer vuile velgen

Ook fans van velgen zullen dol zijn op de iDisc. De glanzende carbide-coating van de remschijf is een lust voor het oog. Slijtvast en corrosievrij, blijft de iDisc zelfs na jarenlang gebruik mooi en past daardoor perfect in de trend naar open velgen. Maar het beste is dat de 90 procent minder remstof van de iDisc de noodzaak wegneemt om regelmatig de velgen te reinigen met agressieve schoonmaakmiddelen. Het beschermen van het milieu kan ook praktische voordelen hebben.

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is online te vinden op bosch-press.be, bosch.be, bosch.com, iot.bosch.com, LinkedIn en YouTube: Bosch Belgium

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?