Suche

Bosch creëert divisie voor geconnecteerde mobiliteitsdiensten: Connected Mobility Solutions

Groeimarkt: mobiliteit als een service

  • Bosch CEO Denner: “Connectiviteit verandert fundamenteel de manier waarop wij ons van A naar B begeven.”
  • Nieuwe carpoolbusiness: Bosch neemt Amerikaanse start-up SPLT over
  • Nieuwe metropool: ook Madrid verwelkomt nu e-scooterdeelservice COUP
  • Wereldprimeur: system!e – nieuwe diensten maken elektromobiliteit geschikt voor dagelijks gebruik

Berlijn/Stuttgart, Duitsland – Bosch zet zijn transformatie naar aanbieder van mobiliteitsdiensten verder. De nieuwe divisie Connected Mobility Solutions brengt 600 medewerkers samen om digitale mobiliteitsdiensten te ontwikkelen en te verkopen. Deze nieuwe diensten omvatten carsharing, carpoolen en geconnecteerde diensten voor bestuurders. “Connectiviteit verandert fundamenteel de manier waarop wij ons van A naar B begeven en dit proces helpt ook de huidige verkeersproblemen op te lossen. Wij gebruiken het om onze visie van een emissievrije, stressloze en ongevallenvrije mobiliteit te realiseren,” zei Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch tijdens de Bosch ConnectedWorld 2018 IoT Conference in Berlijn. Connectiviteit biedt een enorm businesspotentieel. Tegen 2025 zullen er meer dan 470 miljoen geconnecteerde voertuigen wereldwijd op de wegen rijden (Bron: PwC). Binnen vier jaar zal de markt voor mobiliteitsdiensten en bijbehorende digitale services 140 miljard euro waard zijn (Bron: PwC). “Geconnecteerd rijden is een groeisector voor Bosch. Bosch streeft met zijn oplossingen naar een significante dubbelcijferige groei in dit segment,” zei Denner. Het plan is dat de nieuwe divisie het bestaande portfolio verder uitbreidt. Zo omvatten de huidige mobiliteitsdiensten van Bosch al een waarschuwingssysteem voor spookrijders en het gebruik van de smartphone als autosleutel. Het meest recente voorbeeld is het carpoolingsysteem aangeboden door de Amerikaanse start-up Splitting Fares Inc. (SPLT). Daarnaast stelde Denner in Berlijn ook system!e voor. Geconnecteerde diensten voor elektromobiliteit zullen de toepasbaarheid van elektrisch rijden voor de massamarkt verder doen toenemen.

Bosch treedt toe tot de carpoolmarkt

Carpoolen is een belangrijke groeimarkt op het gebied van geconnecteerde mobiliteit. Dit omvat zowel online diensten en apps voor carpoolen als het aanbieden van vervoerdiensten en taxi’s. Er wordt verwacht dat tegen 2020 het aantal carpoolgebruikers wereldwijd met 60 procent zal toenemen tot 685 miljoen gebruikers (Bron: Statista). Vandaag zijn deze diensten nog veelal gericht op gebruikers die in eenzelfde richting reizen of die last-minute een reis willen boeken. Bedrijven en pendelaars worden minder als prioriteit gezien. En dat is precies wat SPLT wel doet. Deze recent door Bosch overgenomen Amerikaanse start-up ontwikkelde een platform dat bedrijven, universiteiten en stedelijke diensten kunnen gebruiken om carpooling te organiseren voor hun medewerkers. Deze B2B-aanpak is rechtstreeks gericht op pendelaars: de SPLT-app brengt mensen samen die een rit willen delen naar eenzelfde werk- of studieplaats. Een voordeel van deze dienst is dat ritten gedeeld worden door collega’s, wat betekent dat gebruikers nooit de auto delen met complete vreemden. Bij reservering zoekt een algoritme binnen enkele seconden de beste carpoolroute: het berekent de snelste route doorheen het verkeer en neemt de tijdrovende taak van het coördineren van het vertrekpunt, vertrektijd en informeren van de passagiers over. Carpoolen is goed voor de zenuwen, de portemonnee en het milieu. “Connectiviteit is voor ons een manier om niet enkel de auto maar de manier waarop we de verschillende vervoersmiddelen gebruiken te herdenken,” zei Denner.

Digitale diensten voor elektrische voertuigen

Bosch-dochteronderneming COUP verhuurt al sinds 2016 elektrische scooters in Berlijn. Na de introductie van deze e-scooterdeeldienst in Parijs vorig jaar, volgt nu ook de lancering in Madrid. Dat brengt het totaal aantal e-scooters in COUP op 3.500. “Digitale diensten geven elektrisch rijden een boost,” zei Denner. Tijdens de Bosch ConnectedWorld IoT Conference stelde Denner ook system!e voor, een uitgebreid systeem van geconnecteerde elektrische aandrijfcomponenten en nieuwe oplossingen voor elektrische auto’s. Bosch heeft daarom de elektrische aandrijving geconnecteerd met de Bosch Automotive Cloud Suite. Het bedrijf ontwikkelt webgebaseerde diensten die van deze interactie afhankelijk zijn. In de toekomst zullen intelligente, elektrische auto’s precies weten wanneer hun elektrische stroom is uitgeput, maar ook waar ze het dichtstbijzijnde laadstation kunnen vinden.

Geen angst meer voor de reikwijdte: diensten die het dagelijks gebruik aanmoedigen

Voor vele autoliefhebbers is de vrees dat een elektrische auto hen zou laten stranden, een bezwaar bij de aankoop. Het is precies dit probleem dat system!e wil oplossen. Omdat de elektrische aandrijving met de cloud geconnecteerd is, kan het systeem een voorspelling van de reikwijdte maken. Een algoritme houdt rekening met voertuiggegevens, zoals laadgehalte van de accu, het energieverbruik van verwarming of airco, de rijstijl van de bestuurder en informatie uit de omgeving van het voertuig. Het gaat hierbij om de actuele verkeerssituatie en topografische gegevens voor de komende route. Op basis van deze informatie kan het systeem betrouwbaar de nauwkeurige reikwijdte van het voertuig berekenen. Voor langere reizen in een elektrische auto, kan de voorspelling van de reikwijdte worden aangevuld met een “laadassistent”. Deze dienst weet waar alle laadpunten op een ingegeven route zich bevinden en kan op voorhand de noodzakelijke laadstops inplannen. Het systeem beheert ook het betaalproces. Dankzij bijkomende informatie over bijvoorbeeld restaurants, cafés of shoppingcentra kan de bestuurder de laadtijd benutten om zich te ontspannen. Een derde dienst beheert het opladen van elektrische auto’s in smart homes en helpt het energieverbruik te optimaliseren. Het systeem integreert de elektrische auto in het elektriciteitsnetwerk van het smart home, wat betekent dat de accu van de auto een aanvulling vormt op het stationaire opslagstation voor het fotovoltaïsche systeem van het huis. Overdag absorbeert de auto de overtollige zonne-energie en ’s nachts wordt deze indien nodig terug op het net gevoed. “Voor Bosch gaat mobiliteit verder dan de auto. Onze uitgebreide technologische expertise in tal van sectoren brengt een ongeëvenaarde positie met zich mee om domeinoverschrijdende ecosystemen te ontwikkelen en te exploiteren,” besloot Denner.

Bosch ConnectedWorld IoT Conference

De IoT-activiteiten van Bosch zijn zeer gediversifieerd en omvatten oplossingen voor geconnecteerde mobiliteit, geconnecteerde productie en geconnecteerde energiesystemen en gebouwen. Tijdens Bosch ConnectedWorld, dat dit jaar al aan zijn vijde editie toe is, tonen meer dan 70 bedrijven wat vandaag al mogelijk is met het Internet of Things en hoe dit het dagelijkse leven in de toekomst zal verbeteren.

Over Bosch

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 400.500 medewerkers (situatie op 31 december 2017). Het bedrijf realiseerde in 2017 een omzet van 78 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 125 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 62.500 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie is te vinden online op www.bosch.be, www.bosch.nl, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse, https://www.linkedin.com/company/bosch-the-netherlands, https://www.linkedin.com/company/bosch-belgium, www.twitter.com/BoschBelgium, www.twitter.com/BoschNederland