Suche

Persbericht #Automated mobility
Deel persbericht

Bosch neemt Amerikaanse start-up SPLT over

Toetreding tot de carpool business

  • Via een app een rit delen naar het werk: carpoolen voor pendelaars
  • Markt voor toekomstige mobiliteitsdiensten: mikken op een dubbelcijferige groei
  • Lid van de Raad van Bestuur Dr. Markus Heyn: “Smartphones worden het belangrijkste reismiddel”

Peter De Troch >

X

Berlijn/Stuttgart, Duitsland – Bosch treedt toe tot de carpool business. De technologie- en dienstenleverancier neemt Splitting Fares Inc. (SPLT) over, een Amerikaanse start-up gevestigd in Detroit. SPLT beheert een platform dat bedrijven, universiteiten en stedelijke diensten toelaat om carpooling te organiseren voor hun medewerkers. De B2B-aanpak is rechtstreeks gericht op pendelaars: de SPLT-app brengt mensen samen die een rit willen delen naar eenzelfde werk- of studieplaats. Bij reservering zoekt een algoritme binnen enkele seconden de beste carpoolroute en berekent de snelste route doorheen het verkeer. Het doel is de files te verminderen en het dagelijkse woon-werkverkeer aangenamer te maken. SPLT werd opgericht in 2015, en telt vandaag ongeveer 140.000 gebruikers uit de Verenigde Staten, Mexico en Duitsland. Er is door beide partijen afgesproken de overnameprijs niet bekend te maken. “Met SPLT breiden we ons portfolio uit in de groeimarkt voor mobiliteitsdiensten,” zei Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Met geconnecteerde mobiliteitsdiensten streeft Bosch naar een dubbelcijferige groei.

“Smartphones worden steeds vaker het belangrijkste reismiddel,” voegde Heyn nog toe. Weggebruikers en de verschillende transportmogelijkheden connecteren maakt een flexibele en multimodale mobiliteit mogelijk: in enkele seconden kan iedereen beslissen hoe ze willen reizen en de nodige boekingen maken. “Deze duurzame en betaalbare mobiliteitsdienst verandert fundamenteel de manier waarop wij ons van A naar B begeven,” zei Anya Babbitt, mede-oprichter en CEO van SPLT.

Toenemend aantal pendelaars

Carpoolen is een belangrijke groeimarkt op het gebied van geconnecteerde mobiliteit. Dit omvat zowel online diensten en apps voor carpooling als het aanbieden van vervoerdiensten en taxi’s. Er wordt verwacht dat tegen 2020 het aantal carpoolgebruikers wereldwijd met 60 procent zal toenemen tot 685 miljoen gebruikers (Bron: Statista). Vandaag zijn deze diensten nog veelal gericht op gebruikers die in eenzelfde richting reizen of die last-minute een reis willen boeken. Bedrijven en pendelaars worden minder als prioriteit gezien. Maar juist hier is er een enorm potentieel. Volgens de Duitse federale Motor Transport Authority rijden er alleen al op de Duitse wegen meer dan 45 miljoen auto's. Ook het aantal pendelaars stijgt: drie van de vijf werknemers werken niet in hun eigen stad (Bron: German Federal Institute for Research on Building, Urban Affaires and Spatial Development). Voor twee derde van de beroepsbevolking blijft de auto de eerste vervoerskeuze voor het dagelijkse woon-werkverkeer (Bron: Duitse Federale Bureau voor de Statistiek). Het resultaat is wereldwijd hetzelfde: het spitsuur is vaak een complete verkeerschaos. Miljoenen pendelaars zitten elke dag vast in het verkeer. Een bijkomend probleem is dat deze bestuurders meestal alleen in hun auto zitten. Carpoolen is nog steeds de uitzondering. En dat is precies wat de SPLT-oplossing aanbiedt.

Pendelen zonder stress, tegen een lage kost en met weinig impact op het milieu

SPLT gaat over delen - en het gebruik van de dienst kan niet eenvoudiger zijn. Bedrijven, universiteiten of stedelijke diensten geven hun medewerkers toegang tot het SPLT-platform, die vervolgens de SPLT-app downloaden, zich registreren en laten weten of ze een carpoolrit zoeken of aanbieden. Reservaties kunnen op het moment zelf of op voorhand worden gemaakt. Verwachte aankomsttijden worden in realtime weergegeven. De kosten worden gedeeld onder de collega's en online in rekening gebracht. Deze B2B-dienst is bedoeld voor gebruikers die elke dag dezelfde route afleggen. Een voordeel hiervan is dat de ritten gedeeld worden met collega’s, en de gebruikers nooit de auto delen met complete vreemden. Een bijkomend voordeel is dat carpooling communicatie aanmoedigt en de kans biedt te netwerken. Ook bedrijfsbussen kunnen in de app geïntegreerd worden en op deze manier flexibeler en efficiënter gebruikt worden. Het resultaat is een rit van en naar het werk zonder stress, aan een lage kost en met weinig impact op het milieu. Bedrijven spelen op die manier ook een rol in het verminderen van de verkeersintensiteit. De komende jaren zal het aantal SPLT-gebruikers naar verwachting met velen toenemen, en zullen nieuwe regio’s opgenomen worden. Binnen Bosch gebruiken de medewerkers in Mexico de app en is het de bedoeling het gebruik uit te breiden naar het hele bedrijf. "We geloven dat we samen met Bosch een wereldwijde groei kunnen realiseren," zei Babbitt. SPLT blijft een onafhankelijke entiteit binnen de Bosch Groep en zal worden gerund als een volledige dochteronderneming.

Bosch ConnectedWorld IoT Conference

De IoT-activiteiten van Bosch zijn zeer gediversifieerd en omvatten oplossingen voor geconnecteerde mobiliteit, geconnecteerde productie en geconnecteerde energiesystemen en gebouwen. Tijdens Bosch ConnectedWorld, dat dit jaar al aan zijn vijde editie toe is, tonen meer dan 70 bedrijven wat vandaag al mogelijk is met het Internet of Things en hoe dit het dagelijkse leven in de toekomst zal verbeteren.

Tags: Boschgroup

Over Bosch

Bosch is al sedert 1907 aanwezig in België. De Bosch Groep telt in België ongeveer 1,050 medewerkers. De belangrijkste locaties bevinden zich in Tienen, Anderlecht en Mechelen.

De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. Er werken wereldwijd ongeveer 428 000 medewerkers (situatie op 31 december 2023). Volgens de voorlopige cijfers genereerde het bedrijf in 2023 een omzet van 91,6 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor Smart Home, Industry 4.0 en Connected Mobility. Bosch streeft de visie na van duurzame, veilige en inspirerende mobiliteit. Met zijn expertise in sensoren, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud kan het bedrijf haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aanbieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep bestaat erin oplossingen en producten aan te reiken voor een geconnecteerd leven die ofwel artificiële intelligentie (AI) bevatten of met hulp daarvan ontwikkeld of geproduceerd zijn. Bosch verbetert wereldwijd de levenskwaliteit van mensen met innovatieve en inspirerende producten en diensten. Op die manier biedt Bosch "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 470 dochterondernemingen en regionale filialen in meer dan 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van het bedrijf is zijn innovatiekracht. Bosch stelt ongeveer 90 000 medewerkers te werk in onderzoek en ontwikkeling in 136 locaties wereldwijd, waarvan ongeveer 48.000 softwareontwikkelaars.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De ondernemingsstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van de Bosch Groep. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 94 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH. De overige aandelen zijn in handen van Robert Bosch GmbH en van een vennootschap die eigendom is van de familie Bosch. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties.

Meer informatie is te vinden online op http://www.bosch-press.be, www.bosch.be, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.twitter.com/BoschBelgium, www.linkedin.com/company/bosch-belgium/, YouTube: Bosch Belgium.

Download persbericht

Ben je nog steeds op zoek naar iets?